Logo

Vy a Vaše zdravíJsme součástí skupiny AGEL, největšího soukromého poskytovatele zdravotní péče ve střední Evropě.

O nemocnici

„Dědo, bojuj!“ aneb jak si ve vítkovské nemocnici poradili se zákazem návštěv

4.9.2020

Koronavirová pandemie ze dne na den nekompromisně ukončila osobní kontakty mezi mnohými pacienty a jejich rodinami ve zdravotnických zařízeních. Byl to i případ Léčebného a rehabilitačního pracoviště Vítkov, které je součástí Nemocnice AGEL Nový Jičín. Zdejší personál chtěl svým pacientům kontakt s nejbližšími i přes veškeré omezení dopřát. A povedlo se! Zakoupením tabletu umožnila nemocnice svým pacientům videohovory s nejbližšími. Tyto povzbuzující hovory působí velice pozitivně, zvyšují tolik potřebnou energii pro rekonvalescenci.

Období pandemie bylo jak pro pacienty, tak pro personál velmi zatěžující. Pacienti trpěli odloučením od rodiny a zákaz návštěv celou situaci jen ztěžoval. Staniční sestra Léčebného a Rehabilitačního Pracoviště Vítkov, Mgr. Lenka Rychlá, DiS., se rozhodla aktivně jednat a oslovila vedení novojičínské nemocnice s žádostí o nákup tabletu pro pacienty, díky kterému by se mohli zkontaktovat se svými blízkými. „Vedení nemocnice tento nápad uvítalo a zakoupilo tablet nejen pro nás, ale i na jiná oddělení nemocnice,“ uvádí staniční sestra.

Hospitalizovaní pacienti a jejich rodiny prostřednictvím aplikace Skype či WhatsApp začali tablet okamžitě využívat. Pacienti sice telefonují s rodinami i mobilem, ale většina seniorů v nich nemá nainstalované žádné aplikace. Videohovor za pomocí zakoupeného tabletu jim umožnil pochlubit se úspěchy, například v nácviku sebeobsluhy nebo pokrocích v rehabilitaci. Personál pracoviště nyní zajišťuje v průměru dva videohovory denně v délce až třicet minut. Taková doba už stačí nejen k tomu, aby si volající mezi sebou sdělili základní informace, ale také se mohou pacienti pochlubit, jak jejich rehabilitace ve Vítkově zdárně pokračuje. Jak takový hovor probíhá, popisuje staniční sestra: „Mnohdy se sejde celá rodina, aby svého nemocného příbuzného podpořila. Vzpomínám na hovor, kdy početná rodina sedící na gauči povzbuzovala svého blízkého slovy Musíš makat dědo, bojuj, ať si brzo doma!.”

Dalším velkým přínosem je fakt, že některé komunikace prostřednictvím tabletu mohou dodat hospitalizovaným i pořádnou dávku povzbuzení ve chvílích, kdy je jí nejvíce potřeba. Jeden takový příběh vypráví staniční sestra: „Na oddělení byl hospitalizovaný pacient, který strádáním a smutkem po domově chtěl vše vzdát. Úsměv na tváři mu během hovoru vykouzlil malý pejsek sedící na klíně příbuzného.“

Tuto službu, kterou personál provádí nad rámec svých povinností, bude vítkovská nemocnice nabízet i po uvolnění všech bezpečnostních opatření. „Tímto způsobem komunikace se vzdálenosti mezi pacienty a příbuznými podstatně krátí. Ne každý má rodinu v dojezdové vzdálenosti. Někteří naši pacienti volají i mimo Českou republiku, dokonce až do Japonska. Také bychom rádi tablet aktivně využívali i pro logopedické účely,“ konstatuje staniční sestra a na závěr dodává: „Chtěla bych pochválit a zároveň poděkovat personálu našeho oddělení, který hovory umožňuje zprostředkovat, včetně hovorů, u kterých pacienti nejsou schopni přidržet si tablet sami“.

Zpět